Dalarnaseko.se drivs av företaget Dalarnas Ekobutik Organic Cosmetics AB (org.nr: 559379-3101)
Godkänd för F-skatt
Momsregisteringsnr: SE559379310101
Bankgiro: 5863-6119
Swish: 123 186 40 81 (Dalarnas Ekobutik)
PRISER
1 § Alla priser är inklusive moms. Priserna är dagspriser och de uppdateras löpande. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser på grund av tryckfel, ändrade skatter och liknande.
BESTÄLLNING
2 § Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt lagersaldo-, bild- och textfel i webbshoppen.
För att handla ska du ha fyllt 18 år och vara mantalsskriven i Sverige. Om du inte har fyllt 18 år måste du ha målsmans tillstånd att handla från oss.
BETALNINGSVILLKOR
3 § Kortbetalning
Du kan välja att betala med VISA, MasterCard, PayPal, Swish & Klarna. All kortuppgiftsinformation är skyddad med SSL-kryptering, vilket innebär att ingen obehörig kan se dem. Utöver detta används även Visas och Mastercards 3D-secure teknik som gör att du kan använda personlig kod/lösenord i samband med köp. Kontakta din bank för mer information om 3D-secure. Dibs är certifierad enligt den internationella säkerhetsstandarden PCI-DSS.
ÅNGERRÄTT/ÖPPET KÖP
4 § Enligt lagen om distansavtal har du ångerrätt i 14 dagar. Du har inte ångerrätt på:
4.1 Om du vill ångra ditt köp ska du meddela oss senast 14 dagar från det att du mottagit din beställning till mail [email protected]
Du måste ge oss ett tydligt besked om att du ångrat köpet. Du måste visa upp följesedel/faktura/kvitto som du fick i din order samt skicka en tydlig bild på emballage samt produkt om något i din order är skadat.
Kontakta vår kundservice via mail [email protected].
Vi krediterar dig senast inom 30 dagar, kom ihåg att skicka en kopia av din order.
4.2 Vid utövande av ångerrätten betalar Du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Dalarnas Ekobutik Organic Cosmetics AB. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalförpackning. Om varan inte returneras i godtagbart skick har Dalarnas Ekobutik Organic Cosmetics AB rätt att ta ut en kostnad för hantering av osäljbar produkt. Returer ska göras till Dalarnas Ekobutik Organic Cosmetics AB enligt de metoder och anvisningar som anges på hemsidan, du finner dessa här.
Information om klagomål
5 § Du är alltid välkommen att höra av dig till oss via mail [email protected].
Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Hur går du tillväga vid reklamation?
6 § Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Du måste visa upp följesedel/faktura/kvitto som du fick i din order samt skicka en tydlig bild på emballage samt produkt om något i din order är skadat.
6.1 Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
6.2 Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
Felaktig eller ofullständig adress
7 § Du som kund är ansvarig för att korrekt telefonnummer och leveransadress angivits på beställningen.
7.1 Om transporten inte kan levereras eller uthämtas p.g.a. felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter och behöver styras om till ett annat paketombud så tar fraktbolaget ut en avgift från 250 SEK och uppåt (beroende på avstånd etc.) för de extra kostnader som uppstår vid eftersändning. För att Dalarnas Ekobutik Organic Cosmetics AB ska kunna utföra denna ändring måste detta extra belopp betalas in till vårt konto. Vi kontaktar DHL och återkommer med aktuellt belopp.
7.2 Saknar du ID-kort eller har utgånget ID-kort så kan vi heller inte ändra namn på sändningen efter att paketet skickats. Detta tillåts ej av DHL p.g.a. bedrägeririsken.
7.3 Kommer paketet i retur till Dalarnas Ekobutik Organic Cosmetics AB p.g.a. felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter etc. blir paketet behandlat som "Ej uthämtat paket"
Ansvarsbegränsning
8 § Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Alla råd, tips och rekommendationer på dalarnaseko.se följs på egen risk. Vi rekommenderar alltid att du vid nedsatt hälsa uppsöker läkare och specialister.
PERSONUPPGIFTER
9 § Genom att handla hos dalarnaseko.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller uppger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
Dalarnas Ekobutik Organic Cosmetics AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
Vilka uppgifter lagrar vi?
9.1 För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
9.1.2 Dalarnas Ekobutik Organic Cosmetics AB är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Personuppgifterna, som t.ex. namn, e-post, adress och personnummer, kommer att användas av dalarnaseko.se för att administrera, upprätthålla och utveckla kundrelationen samt för marknadsföring av Dalarnas Ekobutik Organic Cosmetics AB och andra produkter.
9.1.3 Du kan kontakta Kundservice om du vill göra någon ändring av uppgifterna, bli borttagen ur registret eller om du inte vill att de ska användas för marknadsföring. Du har rätt att en gång årligen få information om vilka uppgifter om dig som finns i våra register och hur de används.
Fraktbolag
9.2 För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord, DHL
Nyhetsbrev
9.3 Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder Mail Chimp för utskick av nyhetsbrev.
Så skyddar vi dina personuppgifter
9.4 Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
Ändringar till de Allmänna Villkoren
9.5 Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
Click & Collect - HÄMTA SJÄLV
10 § När du beställer med Click & Collect hämtar du ditt paket hos Dalarnas Ekobutik i Grycksbo. Du får ett SMS när din order är redo för att hämtas! Adressen står med i bekräftelsemailet som du får när din order är färdig.
10.1 Har du valt Click & Collect men ej vill hämta ditt paket kommer vi att kontakta dig och be dig betala frakten för ditt paket, vilket kan göra att din leverans blir försenad. Var därför noga med att klicka i ett fraktalternativ.
LEVERANSVILLKOR
11 § Leveranstiden är vanligtvis 1-3 arbetsdagar från beställningsdagen.
11.1 Under högsäsong och rea kan leveransen ta längre tid. Du kan hitta uppdaterade leveranstider här>>
11.2 Leveranstiden gäller för produkter som finns i lager. Produkter som måste tillverkas/beställas tar ytterligare tid att leverera.
DHL - Lämnas hos närmsta DHL Service Point
Postnord Hemleverans Varubrev - LÄMNAS VID DÖRR eller BREVLÅDA
Postnord Hämta hos ombud - MyPack Home
11.2.1 Fri frakt på Standardleverans för privatpersoner vid köp över 799 kr.
11.3 Dalarnas Ekobutik Organic Cosmetics AB tar inte på sig ansvaret för Postnords eller DHL:s förseningar eller felleveranser.
11.3.1 Vid försening eller utebliven leverans är det kundens ansvar att kontakta Postnord / DHL med spårningsnumret du fått i din order.
11.3.2 Vid förlorat paket hos Postnord ska både kund och Dalarnas Ekobutik Organic Cosmetics AB göra varsin reklamation på de skickade varorna enligt Postnords/DHL:s villkor.
Du kan göra din reklamation här https://portal.postnord.com/claimspublic/?_ga=2.85428057.1520335840.1610551132-1673869787.1610551132#/claims
10.4 Dalarnas Ekobutik Organic Cosmetics AB förbehåller sig rätten att ändra all information, priser, tekniska specifikationer, köpvillkor och produkterbjudanden utan föregående meddelande. Vid händelse av att en produkt är slutsåld, har Dalarnas Ekobutik Organic Cosmetics AB rätt att häva beställningen och återbetala eventuella inbetalda belopp. Dalarnas Ekobutik Organic Cosmetics AB skall också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.
11 § Outlösta paket debiteras 5% av försäljningsvärdet, dock minst 300:- + frakt.
11.1 Du godkänner dessa villkor när du lägger en order hos oss, så var noga med att dubbelkolla att du angivit rätt telefonnummer för att undvika att du ej får aviseringar om att ditt paket finns att hämta.
11.2 Tänk på att alltid hämta ut er leverans, även om ni ångrar köpet och ska returnera. Ångerrätt rutinerna ombesörjs efter uthämtad leverns/sändning.
Transport sker med Postnord eller DHL.